Cercar
News
Activitats
Art
Bicicletas elèctriques
Bicicletes
Blogs
Cicloturisme
Cinema
Còmic
Complements
Curiositats
Editorial
Esdeveniments
Espais naturals protegits
Llibres
Música
Sostenibilitat
Varis
Videos
La bicicleta . Sigfrid Monleón (2006)
La història d'una bicicleta que va canviant de mans serveix al director valencià Sigfrid Monleón per explicar tres històries que tenen com a protagonistes tres persones d'edats diferents: adolescència, joventut i vellesa.

Ramón (José Miguel Sánchez), un nen de dotze anys, entra al taller de reparació de bicicletes de Mario (Sancho Gracia), on intercanvia la seva bicicleta punxada per una altra d'antiga, feta de peces de diferents models. Per tenir alguns diners, Ramón i el seu amic Oscar (Enrique Cifres) fan de correu amb les seves bicicletes per a Antonio (Carlos Bardem), un traficant d'anabolitzants. En un dels lliuraments li roben la bicicleta, que anirà a parar a mans de Júlia (Bárbara Lennie). Gràcies a aquesta bicicleta, Júlia comença a treballar en una empresa de bici-missatgeria mentre es relaciona amb un amic d'un ateneu llibertari que està preparant una manifestació de bicicletes pel centre de València per a reclamar una ciutat més habitable i sostenible. Gràcies a la nova feina, Júlia coneix Aurora (Pilar Bardem), una dona gran que viu en una casa del barri mariner que aviat serà ensorrada degut a l'especulació urbanística. Després de participar en la bici- manifestació Júlia i el seu xicot marxen a Londres amb una beca d'estudis. Júlia deixa la bicicleta a Aurora, gràcies a la qual, entra en contacte amb Mario, un antic amor de joventut que havia tingut un taller de reparació de bicicletes i que ara "sobreviu" en una residència per a la tercera edat.

 

"Las ciudades crecen más deprisa que las personas" diu un personatge de La bicicleta, i es que La transformació urbanística de València és el rerefons de la segona pel·lícula de Monleón, que centra la seva crítica de manera més o menys directa contra els desoris urbanístics de la ciutat del Túria, entre els quals, el macro-projecte de la Ciutat de les Arts i les Ciències de Santiago Calatrava o la intenció de l'ajuntament valencià d'enderrocar una bona part de l'històric barri del Cabanyal. En aquest sentit, La bicicleta és una pel·lícula compromesa que uneix els joves que lluiten per una ciutat més humana i sostenible, amb els avis que defensen el seu barri de l'especulació immobiliària. Tot aquest missatge està servit a través d'una complexa estructura narrativa, no sempre reeixida, que integra contemporàniament els tres moments en una ucronía a vegades forçada però que malgrat tot es revela prou funcional.

 

Un moment particularment emotiu del film és la manifestació de bicicletes pel centre de València al ritme de la cançó La byciclette d'Ives Montand. Una sequència que el director va resoldre amb l'ajut de diversos col·lectius pro-bicicleta que participaren altruísticament en el rodatge com a figurants. Un tema que sobrevola tota la pel·lícula és el del creixement i l'habitabilitat de les ciutats i la crítica relació que s'estableix entre les persones -els ciutadans- i els poders econòmic i polític. Una relació que es fa palesa a través del personatge de Eugenio (Juan José Otegui), un vell sindicalista desencisat que veu passar els dies abúlicament assegut davant del televisor. Només quan, gràcies a la bicicleta, s'adona que Aurora ha entrat en contacte amb un antic amor de joventut, haurà d'aixecar-se del sofà per a reconquerir l'interès de la seva dona.

 

Miquel Pérez i Mas

 

Fitxa Tènica

 

La bicicleta. Sigfrid Monleón

Espanya (2006)

 

Producció: Francisco Lázaro, José M. Morales i Emilio Oviedo. Guió: Sigfrid Monleón i Martin Román. Fotografia: Alfonso Parra. Muntatge: Ángel Armada. Música: Joan Valent. Durada: 98 min. Intèrprets: Bárbara Lennie, Sancho Gracia, Pilar Bardem, Carlos Bardem, José Miguel Sánchez, Enrique Cifres, Alberto Ferreriro.



enrera