VAR 002_Les
Serra de Guarbes. Vall de Toran.
Les_Refugi dera Honeria_Sant Joan de Toran_Porcingles_Pontaut_Canejan_Les
Mapa digital Comarcal. Val d’Aran. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana
VAR 009_Les

Sortim de la plaça de la Casa de la Vila travessant el Garona. A l’altra banda del pont anem a la dreta. Deixem el carrer principal per un a la dreta seguint el GR i el Camí Reial que ens porta al càmping. Continuem per la pista forestal del Portet, acabada d’enquitranar, al final del càmping. Pugem fent llargues llaçades fins trobar en un revolt tancat la pista de Bordius que prenem, deixant l’asfalt.

Arribem a una bifurcació a la vessant nord d’Eth Cau de Naut on deixem la pista que baixa a Bordius. Continuem flanquejant tota la vessant nord de la Serra de Guarbes per damunt de la Vall de Toran. Cap al final perdem alçada ràpidament cap a la capçalera de la vall. Passem de llarg una pista a la dreta abans d’arribar al refugi Dera Honeria. Continuem per una carretera estreta fins trobar la desviació a la dreta que puja a Sant Joan de Toran. Per la dreta de la petita plaça de l’església surt un sender que baixa de nou a la carretera. La tornem a deixar, just travessat el riu i al costat d’una borda, per una camí encimentat en pujada que duu a Porcioles. Trobem marques de GR quan passem la font i el safareig del petit nucli i les seguim fins a Canejan, on arribem seguint l’antic camí que unia aquests dos pobles. Un camí de gran bellesa que no presenta cap problema per rodar. A Canejan continuem pel carrer Dera Carrera, sense deixar el GR, amb un tram inicial d’escales que continua per l’antic camí que baixava a la vall fent curtes llaçades. A la part baixa travessem per un pont i arribem a la carretera de França quan aquesta passa per Pontaut. La prenem a l’esquerra seguint el GR que aprofita un parell de trams de l’antiga carretera per evitar la principal, força transitada. Quan arribem a l’alçada del trencant de Bausen travessem la carretera amb precaució seguint el GR. El pont Dera Lana ens permet travessar el riu Garona i una pista per l’esquerra del mateix ens porta de nou a Les.

Sant Joan de Toran. Capèla dera Pietat

ALLOTJAMENT I RESTAURANTS

Val d’Aran. 1:40.000. Editorial Alpina (ICC).

Mapa Comarcal de Catalunya. Val d’Aran. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).