Catalunya
BEB 001_Xerta
Ports de Tortosa-Beseit
Xerta_Paüls_Coll de la Refoia_Prat de Compte_Fontcalda_Xerta
Mapa digital Comarcal. Baix Ebre. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil
TAL 001_Gandesa

L’inici i el final de la ruta és l’antiga estació de tren de Xerta. El recorregut de la via s’ha reconvertit ara en una Via Verda que uneix Tortosa amb Horta de Sant Joan i Arnes. A l’altra banda de la via prenem la carretera que porta a Paüls. La seguim durant 5 Km i la deixem un cop travessada la riera, quan trobem una pista secundària cimentada a l’esquerra. Travessem de nou la riera per una palanca i iniciem la pujada a Paüls entre ametllers. Passem per la part baixa del nucli i sortim a la carretera que seguim, a la dreta. Fem una llaçada en un ràpid descens i agafem un trencant a l’esquerra, sota mateix d’una granja, amb senyals de GR. La pista enquitranada, anomenada Camí de les Valls, remunta còmodament fins al coll entre la Serra de les Deveses i la Serra dels Masos.

Al coll anem per la pista de l’esquerra, perdent alçada. Trobem una nova pista que seguim, a l’esquerra. Voltem la Serra de les Deveses sempre en pujada i per la pista enquitranada obviant totes les desviacions que trobem a la dreta. Quan ataquem el Montsagre de Paüls s’acaba l’asfalt i ja no pararem de pujar fins al Coll de la Refoia. Al coll continuem amb les senyals del GR per la pista que, a la dreta, recorre el Pla de la Refoia. Sortim a la vessant Nord, al coll de la Carrasqueta, iniciant un espectacular descens. Obviem una desviació a l’esquerra, però, atenció, més avall deixem la pista principal en trobar una pista secundària a l’esquerra en direcció al Barranc dels Masets. Arribats al barranc, després d’una curta baixada, prenem una pista poc clara a la dreta, en direcció a una petita caseta. Continuem, però gairebé al final de la pujada hem d’anar a l’esquerra per un camí poc clar. Uns metres més amunt retrobem els senyals del GR que seguim per una trialera fàcil i divertida que ens porta sense dificultats a Prat del Compte.

Continuem per la carretera que porta al cementiri, situat a la part alta del nucli, en un petit coll. Al coll ens desviem per una pista enquitranada seguint el GR. La pista s’acaba però el GR continua per un corriol de pujada i canvia de vessant iniciant el descens, ciclable però amb alguns passos tècnics en els primers trams. Arribem a Fontcalda. Aquí trobem la Via Verda que a la dreta ens porta un altre cop a l’antiga estació de Xerta.

Juny 2005

CENTRES DE INTERÈS
Mare de Déu de Fontcalda. L'Assut

Casa de Turisme Rural Ca les Barberes. (Paüls). Tel 977 462 330
Alberg del Ports. (Paüls). Tel. 977 492 418 / 977 492 210 / 902 154 697
Restaurant Can Roger. Tel. 977 473 462
BAR NURI. (Hi ha habitacions). Tel. 977 473 670

Mapa Comarcal de Catalunya. Baix Ebre. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).