Catalunya
Baix Ebre
BEB 002_Tivenys
Serres de Cardó_El Boix
Tivenys_Coll de Murtero_Balneari de Cardó_Baronia de Costumà_Benifallet_Coll de Som_Camping l’Assut_Tivenys
Mapa digital de Catalunya. Baix Ebre 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil

Antic convent de Sant Hilari i Balneari de Cardó

Ruta per l’accidentat relleu de la Serra de Cardó, ciclant per una pista de traçat desafiant, feta amb murs de pedra seca que en sí mateix són autèntiques obres d’art i d’enginyeria, per la qual accedim a través del Coll de Murtero al Balneari de Cardó. L’espectacular balneari, antic convent de Sant Hilari, rellevant patrimoni històric i cultural amenaçat de ruïna, està ubicat a la vall de Cardó, un indret d'una gran bellesa paisatgística vorejat de muntanyes d'aspecte feréstec.

La pista que puja al coll de Murtero comença al carrer Cardó, a la part alta del centre del poble. La pista guanya alçada per la carena del serrat que separa els barrancs de Roldor i Palanques, entre conreus d’oliveres tancats per amples murs de pedra seca de gran bellesa. Ens acostem a ritme de pedal a la part alta de la Serra de Cardó, formada per cims rocosos, abruptes i de gran verticalitat. Sorprenen els antics bancals de conreus de vinya construïts en aquests escarpats vessants. La pista penetra a la part alta majestuosament amb curtes llaçades, sostingudes per murs de pedra seca que són una veritable obra arquitectònica, que ens permeten guanyar el Coll de Murtero.

A l’altra banda, baixant per un bonic bosc de pinedes i carrascars, se’ns apareix, a vol d’ocell, l’espectacular balneari de Cardó. Des d’un petit mirador que trobem pel camí prop del complex en podem gaudir completament. L'edifici original fou construït el 1606 pel carmelita tortosí Fra Pau de Crist, qui hi establí una comunitat religiosa. El complex estava format pels edificis conventuals i un conjunt de 14 ermites. El convent fou suprimit amb les desamortitzacions eclesiàstiques del 1835 i convertit en balneari el 1866 aprofitant les aigües medicinals (bicarbonatades i arsenicals). Hospital de l'exèrcit republicà a la Batalla de l'Ebre, va tornar a balneari des del 1940 fins al 1967. Fins a finals del segle XX va funcionar com a planta embotelladora d'aigua mineral. Actualment pertany al grup Pascual, que ha parat el projecte de restauració que pretenia reobrir-lo a curt termini, de nou, amb serveis de salut vinculats a les aigües minerals que hi brollen.

Des del balneari continuem per la carretera que duu a Rasquera perdent alçada per la bonica vall de Cardó. El traçat talla les parets rocoses de les cingleres i a mesura que ens n’allunyem encara es fa més evident la majestuositat del balneari, situat al capdamunt de l'espectacular cingle del Salt del Frare, al barranc de Sallent.

Deixem la carretera quan trobem la pista que baixa a la vall de Costumà, que pren el nom dels senyors de la Baronia de Costumà que van viure en aquestes terres des del segle XIII. Al fons de la vall trobem una bifurcació i agafem a la dreta seguint un PR que porta a Benifallet. Primer anem per pista i quan aquesta baixa cap a l’angost barranc del Mas la deixem continuant per una trialera, tècnicament amb trams entretinguts i complicats.

A Benifallet continuem per la petita carretera, molt poc transitada, que uneix amb Tivenys a través de coll de Som. Per arribar a Tivenys ho fem pel Camí de l’Assut, que ens porta cap al riu i que seguirem fins al poble. La paraula “assut” vol dir presa, contenció. L'assut construït a l’Ebre per poder canalitzar l'aigua a les sèquies de reg és impresionant i ha estat declarat bé cultural d'interès nacional i monument històric per la Generalitat de Catalunya, ja que fa 375 m de llarg, 3,5 m d’amplada a la coronació, 24 m d’amplada al talús o relliscador, 35 m de basament i 7 m de fons. És un element d'oxigenació de l'aigua del riu, que fa que es renovin els materials orgànics i desaparegui una bona part de la contaminació.

Setembre de 2014

Convent de Sant Hilari de Cardó o Desert de Cardó - Balneari de Cardó. Assut de Tivenys

ALLOTJAMENT / RESTAURANTS

Mapa Comarcal de Catalunya. Baix Ebre. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).