Catalunya
Alt Urgell
AUR 004_Castellbó
Parc Natural de l’Alt Pirineu. Sant Joan de l'Erm
Castellbó_Cercèdol_Castellnovet_Coll de Jou_Coll de Leix_San Joan de l’Erm_Refugi de la Basseta_Santa Magdalena_Coll de Creu del Ras de Conques_Coll d’Estalella_Coll de Burbre_Castellbó
Mapa digital Comarcal. Alt Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil
AUR 005_Os de Civís
AUR 010_Aravell
AUR 011_Os de Civis
AUR 012_Sant Joan de l’Erm

Des dels inicis de la bicicleta de muntanya, els boscos de Sant Joan de l’Erm han estat sempre molt apreciats pels ciclistes gràcies a l’extensió i varietat de pistes, l’escàs trànsit, l’alçada, la qualitat del medi natural i el paisatge d’alta muntanya.
La ruta que us proposem surt de la vila de Castellbò -una de les de major presència de càtars de tot Catalunya, sobretot per la seva vinculació política i econòmica amb el comtat de Foix- i s’endinsa al Parc Natural de l’Alt Pirineu per racons poc coneguts, de bellesa singular i panoràmiques imponents.

Partim, travessant el riu, per pista en direcció a Cercèdol i Castellnovet. A través de fortes rampes assolim el coll de Jou, divisant primer els poblets de la vall, el pla de la Seu i la Cerdanya i, un cop allà, el sud de la comarca i la pujada al port del Cantó. Ens endinsem tot seguit per una zona més boscosa fins a Sant Joan de l’Erm i el refugi de la Basseta, lloc on canviarem de vessant i iniciarem un lleuger descens fins al riu de Santa Magdalena. En aquest tram més obac són destacables els arbres monumentals. Arribats al riu, el remuntarem fins a l’ermita per una suau i agradable pista i des d’allà iniciarem la pujada al coll de Creu de Ras de Conques.

Des d’aquest punt la vista torna a ser majestuosa en totes direccions: Cadí, Port del Comte, el Pirineu més proper del Pallars Subirà i el pic de Salòria, sostre de l’Alt Urgell. Passem a continuació pel coll d’Estalella i el de Burbre i iniciem un pronunciat descens cap a Castellbò, tot divisant de nou els llogarets de la seva vall, com el de Solanell, ara deshabitat. A l’arribada al punt de partida es recomana travessar pel mig del poble i gaudir de la pintoresca arquitectura medieval dels seus carrers.