Catalunya
Solsonès
SOL 003_Sant Llorenç de Morunys
Serra de Guiers. Serra dels Bastets.Serra i altiplà de Busa
Sant Llorenç de Morunys_Sant Martí de Guixers_Valls_Sisquer_Llinars_Valielles de Busa_Busa_Sant Jaume_Sant Llorenç de Morunys
Mapa Comarcal de Catalunya. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil
BER 036_Llinars (Castellar del Riu)
SOL 004_Sant Llorenç de Morunys
SOL 005_Vall d’Ora (Navès)
BER 037_Llinars
SOL 006_Sant Llorenç de Morunys
SOL 007_Sant Llorenç de Morunys

Una bonica ruta per un bon dia d’hivern. Una volta que puja a l’altiplà de Busa per un bonic pas entre la cara nord de la serra, la més abrutpa i encinglerada, i la serra de Bastet remuntant per la feréstega i isolada vall de Valielles. La serra de Busa és un serra voltada de cingles pertot arreu i coronada per un magnífic altiplà d’intenses panoràmiques.

Prenem la carretera en direcció a Berga. La deixem per una carretera a l’esquerra a l’alçada de Fkaun, una indústria que treballa amb el guix provinent de les canteres del voltant. Pujada per asfalt fins a la pedrera de guix de Sant Feliu que travessem (en dies laborables millor demanar permís als treballadors per travessar-la). Al coll de Berla, totalment despullat per les extraccions, iniciem el descens fins a Sant Martí de Guixers, que deixem a la dreta continuant a l’esquerra per pista asfaltada. Passat un mas, continuem pujant per pista fins a una bifurcació on continuem a la dreta. Just abans d’arribar al restaurat mas de Santcebrià, deixem la pista principal per una pista secundària a l’esquerra. La pista es perd i es converteix en un corriol que es pot seguir fàcilment. Passat un prat trobem una nova pista que a la dreta ens baixa fins al masos de la Vall.

Sortim a una pista asfaltada on anem a la dreta seguint el GR. Quan trobem la indicació del Molí ens desviem a l’esquerra. Travessem per un pont la riera d’Aigua de Valls on deixem el GR. A l’altra banda del pont, continuem per la pista que tenim al davant. Durant la pujada a Sisquers deixem una desviació a l’esquerra poc clara. A partir d’aquest punt la ciclabilitat es fa més tècnica i difícil en alguns trams de forta pujada i de ferm dolent. Sortim a la carretera on continuem en direcció a Montcalb, deixant a la dreta Sisquers. Deixem l’asfalt per una pista a la dreta que ens baixa a Llinars

Recorrem la vall per pista asfaltada fins a sortir a la carretera. Anem uns metres a la dreta per agafar tot seguit la pista de Sant Pere de Grau d’Escales. Deixem aquesta pista a l’alçada d’un pont on anem a la dreta. La pista ens porta fins a Valielles de Busa on continuem per l’esquerra del mas, travessem la riera de Rasa de Valielles i iniciem la dura ascensió a la Serra de Busa. A partir del mas de Vilamala trobem rampes dures i trams de fort pendent plens de còdols que dificulten o anul·len la ciclabilitat. Salvats els forts pendents, ens desviem a la dreta per una pista secundària que continua pujant en la direcció que portem. Salvem la cinglera per un corriol i entrem al magnífic Pla de Busa.

Sortim a una bona pista que prenem fins a la desviació que, a la dreta, opcionalment, ens porta al cap de pocs metres a l’ermita de Sant Cristòfol de Busa i amb poc més de dos quilòmetres a la Presó de Busa. La ruta continua però a l’esquerra en direcció al coll de la Guardia on trobem asfalt.

Salvem el cingle de la Creu i anem en direcció al coll d’Arques. Just passat el coll, deixem l’asfalt per una pista a la dreta en direcció a les cases de Posada, senyalitzat. Al cap de poc d’agafar la pista, la deixem en un revolt tancat per una pista secundària a la dreta. Hi ha trams de fort pendent en la baixada a la riera de la Rasa. Sortim a una pista que volta la cinglera del Capolat i ens baixa a la carretera de Solsona. La seguim en direcció a Sant Llorenç amb precaució. Travessats els túnels, just abans de travessar la riera de la Rasa de les Valls, prenem una petita pista a l’esquerra. Ciclem en paral·lel a la riera de la petita vall fins a trobar una pista que a la dreta ens canvia la direcció que portem i ens porta a Sant Llorenç de Morunys

Març de 2011

Sant Martí de Guixers. Sant Andreu de Valielles. Sant Cristòfol de Busa_Sant Jaume