Catalunya
Vallès Oriental
Conca de Barberà
CBA 001_L’Espluga de Francolí
Poblet. Muntanyes de Prades.
L’Espluga de Francolí_Poblet_Riudabella_Mola dels quatre termes_L’Espluga
Mapa digital Comarcal. Conca de Barberà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil

Sortim de la plaça on hi l’església pel carrer de Curulla i Canal en direcció al Casal de l’Espluga. Continuem pel carrer entre el casal i les piscines i al final del mateix ens desviem a la dreta. A continuació, anem a l’esquerra i tot seguit ens desviem per una pista a la dreta, a prop del camp de futbol. Travessem el riu Sec i ciclem en paral•lel al mateix fins trobar una pista més bona on anem a l’esquerra. Tornem a travessar el riu i ens desviem a la dreta seguint la senyalització de Poblet. Deixem la pista per agafar-ne una a l’esquerra que marxa entre les vinyes directament cap al monestir.

A Poblet continuem un tram per la carretera de Riudabella. Passada una casa que ens queda a la dreta deixem l’asfalt prenent la pista flanquejada per oliveres i rodant sempre en paral•lel a la línia elèctrica. Travessat de nou el riu Sec, ara amb aigua, sortim a una pista que seguim a l’esquerra. Trobem una pista més bona que a la dreta ens porta fins al castell de Riudabella. Passada l’era de la impressionant edificació continuem recte deixant una pista a l’esquerra i dues a la dreta. Seguim ara la senyalització de Vallclara i Vilanova de Prades. Sortim a la carretera que prenem a l’esquerra però la deixem tot seguit per una pista a la dreta, seguint en la mateixa direcció. Ciclem per la dreta de grans extensions de vinya. Passem de llarg dues pistes a l’esquerra que les travessen i quant trobem la tercera, uns metres abans d’arribar a una barraca, ens desviem, deixant la pista de Vallclara i Vilanova de Prades.

A l’altra banda dels camps de les vinyes trobem una pista que seguim a la dreta. Iniciem l’ascensió al Coll de les Masies. El primer tram de pujada és exigent degut a les fortes rampes i al ferm en mal estat i pedregòs. Passada una antiga mina, el camí es suavitza i ens permet pujar mes còmodament fins al coll.

Al coll travessem la carretera continuant pel camí que veiem a l’altra banda de la mateixa. La pista puja fins al coll de Bosc, on hi ha un dipòsit d’aigua. Passem de llarg les pistes de la dreta i continuem pujant. Al final de la pujada deixem a la dreta la pista que puja al Tossal de la Baltasana. Més endavant hi ha una altra bifurcació on anem a l’esquerra, en direcció a les Coves del Pere. Passada aquestes, una construcció que aprofita una gran bauma, arribem a una altra bifurcació senyalitzada on deixem a la dreta la pista que baixa al poble de Prades. Uns metres enllà, passem de llarg una pista que marxa a la dreta. A la següent bifurcació anem per la pista de la dreta amb senyals de GR.

Arribem als Plans del Pagès on continuem en direcció als Quatre Termes. La pista es va estrenyent i quan aquesta s’acaba, continuem el GR per un corriol que baixa fins al collet del coster del Perroi. Anem sempre per la carena seguint el GR per una trialera ciclable i molt tècnica en els trams que no fan pujada. De totes maneres s’ha de baixar de la bici en moltes ocasions.

Al coll de la Caldereta trobem una pista que ens porta al coll del Clot del Llop. Al coll anem a la dreta per arribar a la Mola dels Quatre Termes on podem gaudir de magnífiques vistes de les Muntanyes de Prades. Aquí hi ha una petita font que recull l’aigua d’una curiosa cisterna excavada a la roca. Desfem el camí fins al Clot del Llop i continuem per la pista de Rojals. Quan comencem a perdre alçada deixem, en un revolt tancat, una pista secundària que puja a l’esquerra. Arribem a una bifurcació on ens desviem a l’esquerra en direcció a La Pena, deixant a la dreta la pista que baixa a Rojals. Pugem a la part alta de la serra. Sortim a una pista més bona on anem a l’esquerra. A la següent bifurcació deixem dues pistes a la dreta, continuant per la pista principal en direcció a Poblet.

Iniciem el descens salvant la cinglera de la serra. En la baixada deixem a l’esquerra la pista de Castellfollit i la pista de pujada per als cotxes. Passada una font obviem una pista a la dreta continuant per la principal. A mig camí del descens passem pel costat d’un impressionant antic pou de glaç. Sortim a la carretera a tocar del Balneari de l’Espluga i les Masies cap a on ens dirigim. Atenció quan veiem una llarga recte en baixada, ja que just a l’alçada de l’Alberg de la Joventut ens hem de desviar a la dreta per una petita pista senyalitzada que ens baixa sense problemes a l’Espluga de Francolí.

Febrer 2009

Monestir de Poblet. Castell de Riudabella. Coves del Pere. Taula i Mola dels Quatre Termes. Pou de glaç

Mapa Comarcal de Catalunya. Conca de Barberà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).