Catalunya
Vallès Oriental
Ripollès
RIP 043_La Farga de Bebie
Parc de Montsesquiu. Serra de Sovelles. Riera de les Lloses. Serra de Bufadors. Serrat de la Rovira.
La Farga de Bebie_Coll Sesfonts_Sant Sadurni de Sovelles_Ripoll_La Colònia de Santa Maria_Coll de Maranyic_Collada del Bevi Xic_Collet de la Bassa de la Processó_Collada del Bevi Gros_Coll dels Tres Pals_Collada de les Planeses_La Farga de Bevie
Mapes Comarcals de Catalunya. Ripollès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana

A banda i banda del Ter entre la Farga de Bebié i Ripoll

La Farga és una colònia tèxtil centenària en ple declivi. Fou fundada pel suís Edmund Bebié Wild el 1895, aprofitant la situació estratègica que ofereix el meandre que dibuixa el riu Ter. La ruta proposada volta les serres a cavall entre les comarques d'Osona i el Ripollès, i entre les províncies de Barcelona i Girona.

Sortim del nucli per la carretera en direcció a Ripoll. Ens desviem tot seguit per un camí que puja a un edifici que acollia els treballadors de la antiga colònia. Continuem per la pista que porta al mas els Sunyers. Més endavant deixem aquesta pista i continuem pujant, amb alguns trams de fort pendent, per una bonica fageda fins al coll Sesfonts. Just abans d’arribar-hi prenem una pista a la dreta, força descalçada, que ens permet passar a l’altra banda del Serrat dels Sunyers.

Seguim guanyant alçada amb trams exigents pel marge dret de la riera de Sovelles emboscats en una bonica fageda. Arribem al mas la Plana, al veïnat de Sovelles. Si volem visitar l’església de Sant Sadurní de Sovelles, a un quilòmetre i en un paratge idíl·lic, ens desviem a l’esquerra, i si no continuem cap el mas el Camp i fins el mas Vilarons. Passem per damunt el mas per un corriol que sense perdre alçada volta el Turó de Vilarons.

A l’altra banda, el camí perd alçada de cop i baixa per un fort pendent fins una pista que ens porta per la vall del Torrent de la Suca fins la carretera de les Lloses, que seguim fins els afores de Ripoll.

Continuem per un camí paral·lel a la carretera nacional que ens porta a l’antiga fàbrica i colònia tèxtil de Santa Maria, actualment destinada a nous usos. Travessem a l’altra banda de la via fèrria i seguim un caminet que passa per l’esquerra de la fàbrica i marxa en paral·lel al riu. Trobem la pista de Llaés, que seguim fins el Coll de Maranyic i, tot seguit, baixem a la riera de Vallfogona i la travessem. La pista perfila la riera de Vallfogona i més tard, passat un coll, la de Llaés. Quan comencem a baixar, encaixats entre el Turó de la Serra i la Serra de Bufadors, ens desviem a la dreta per travessar la riera i iniciem la pujada, amb trams força costeruts, al mas en runes de Malveí i al Collet de la Bassa de la Serra de Bufadors.

Arribem a la Collada del Beví Gros, des d’on anem a buscar la carena de la Serra de les Planeses; entrem de ple al Parc del Castell de Montesquiu. Passem pel Coll Xic, el Coll dels Tres Pals i, un cop a la carena, baixem ràpidament fins al Coll de les Planeses, on anem a la dreta fins al mas del mateix nom. Passat el mas, quan la pista baixa cap el Torrent de les Dous ens desviem a l’esquerra i un cop trobem el sender GR el prenem a la dreta per arribar a la Farga de Bebié.