Catalunya
VAR 016_Gaussac
Serrat Saphecuila. Montcorbison. Montpius. Bosc de Varicauba
Gaussac_Casau_Coll Eth Santet_Bordes de Gèles_Aubert_Gaussac_Vielha
Mapa digital Comarcal. Val d’Aran. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
Val d’Aran. 1:40.000. Editorial Alpina (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil
VAR 005_Aubèrt
VAR 011_Vielha
VAR 012_Es Bordes
VAR 015_Aubert

Volta al Montcorbison

El Montcorbison és molt conegut pels excursionistes, ja que és una muntanya de fàcil accés i des del seu cim es gaudeix d’unes panoràmiques espectaculars de pràcticament tota la vall d’Aran. La volta en BTT a aquesta muntanya està plena d’aventura, ja que després d’un ascens fàcil fins a la collada del cim, ens espera una llarga baixada tècnica on combinem trams camp a través pel vessant occidental; un genial circuit de descens pel cor de Varicauba, un bosc de somni, i un bonic sender a la vora de la Garona.

Anem per carretera fins el poble de Casau, on és aconsellable acostar-se, tant per ser un típic poble aranès com per fer una ullada a la seva església, dedicada a Sant Andreu, d''''''''''''''''origen romànic i datada al segle XII; és un bon exemple d''''''''''''''''una de les característiques del patrimoni de la vall: la simultaneïtat de diferents estils en un mateix edifici, on trobem per exemple la portada d''''''''''''''''accés de configuració gòtica del segle XV i la torre del campanar, erigida, com la major part dels campanars aranesos, durant el segle XVIII.

Seguim per la pista que puja fent llargues llaçades fins la petita ermita-refugi d’Eth Santet, ubicat en una bucòlica collada sota mateix del bonic cim del Montcorbison i punt d’inflexió de la ruta. La pujada serpentejant pel vessant oriental, tenyida de verd a les parts altes, és força còmoda i, si el temps acompanya, les vistes sobre les serralades de Naut Aran són magnífiques.

Iniciem el descens cap a les Bordes de Gelès. El sender és difús i cal improvisar el camí en direcció a una cabana ensorrada. En aquest punt tenim vàries opcions. Totes combinen tècnica i trams a peu. No és senzill quina és la millor opció. A la dreta, un sender amb alguna fita puja momentàniament i enllaça amb les traces amples del que semblava una pista que marxa a mitja alçada per caure de cop al destí. Un altra opció es trampejar pels prats anant a buscar el barranc de Gelès i encarar-lo per la dreta o per l’esquerra (opció final escollida) per acabar confluint ambdues opcions un centenar de metres mes avall, i continuar per un camí trialer que marxa en paral·lel per la dreta del rierol fins el llogaret conegut com Bordes de Gelès. Un tram intens, molt bonic, però només per a aquells que s’adapten bé quan pedalen camp a través.

Continuem per una bona pista fins que aquesta mor a la carretera que puja a la Bassa d’Oles, un espai molt concorregut. En aquest punt trobem un circuit de descens en BTT que seguim. Un magnífic trajecte que s’endinsa pel bosc de Varicauba. Tècnicament, el descens no és complicat, però la bellesa del camí per aquest magnífic bosc és inoblidable i colpidora. Acabem al fons de la vall, a tocar d’Aubert, on prenem un sender pel marge esquerre de la Garona, igual de bonic i espectacular per fer en bici, encara que hi ha un petit tram on cal empènyer la bicicleta.

Juliol de 2017

ALLOTJAMENT/RESTAURANTS

Val d’Aran. 1:40.000. Editorial Alpina (ICC).