Languedoc-Rosellón
Languedoc-Rosellón
LAR 007_Taurinyà
Massís del Canigó.
Taurinyà_Fillols_Refugi de Balaig_Ras de Cortalets_Refugi d’Els Cortalets_Ras de Cortalets_Ras del Prat Cabrera_Coll de Forn_Clarà-Villerach_Coll de Clarà_Taurinya
Canigou. Fenouillédes, Conflent, Vallespir 1:50.000. Pyrénées nº 10, IGN - Rando Èditions)

Dificultat: difícil

Fins als peus del Canigó

Llarga pujada que revolt rere revolt ens porta al refugi de Cortalets, base de les ascensions al Canigó. Paisatges immensos i una baixada espectacular pel barranc de Gorges del Llech, espectacular i molt aeri.

Sortim de Taurinyà per la carretera de Fillols, la qual deixem quan trobem el trencant del càmping Les Sauterelles. Passat aquest, iniciem la llarga ascensió per l’antic camí de Balaig que enllaçava els pobles de la vall de conflent amb el refugi de Cortalets. Aquest camí va ser durant segles l’únic accés al massís del Canigó, per una pista que serpenteja i que a mesura que guanyem alçada ens va obrint la perspectiva dels paisatges que ens envolten.

Encara que la pista té trams amb el ferm força erosionat, la gran quantitat de revolts tancats fa que sigui força còmoda. Cadascun dels revolts està numerat (fins a 19) i van guanyant alçada pel llom d’un ramal del massís. Quan iniciem el tram de traspàs a la vall de Balaig, primer nom que va rebre el Canigó, la pista s’estreny i presenta trams costeruts i salvatges, realment abruptes i encisadors. Passat un petit túnel iniciem un tram més assossegat fins al refugi de Balaig. Tornem a trobar trams amb fort pendent que finalment ens porten al Ras de Cortalets, on opcionalment en pocs metres es pot arribar al refugi del mateix nom, punt de sortida de la clàssica ascensió al cim del Canigó i un dels primers creats al Pirineu (1899).

Iniciem el llarg descens per la pista que recorre el magnífic congost de les Gorges del Llech. El primer tram fins al Ras del Prat Cabrera és força pedregós, però gaudim de bones panoràmiques. Quan la pista s’endinsa al congost, el traçat, amb alguns trams literalment excavats a la roca, és realment espectacular i aeri. Un cop sortim del congost arribem a Coll de Forn, on deixem la pista principal per una a l’esquerra que ens permet arribar a Clarà-Villerach. Des del petit nucli pugem fins a Coll de Clarà, des d’on baixem fins a Taurinyà.