Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Saldes_Cardona
La Serra d’Ensija. La Vall d’Ora
Saldes_Montcalb_Llinars_Sorba_Cardona
Mapa digital Comarcal. Berguedà. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana

Plaça Pedraforca de Saldes. Prenem el carrer Serra d’Ensija cap a ponent. El seguim fins trobar, als afores, la carretera que puja al Mirador. Baixem a l’esquerra a buscar la carretera de Gòsol. La seguim uns metres a la dreta, i la travessem per agafar una pista que ens baixa fins al riu Saldes, que travessem. Comencem a pujar fins a trobar una pista més còmoda que seguim a la dreta. Arribem a un coll on continuem a l’esquerra per pista asfaltada en direcció a Font Freda. Passada La Pleta de la Vila i un petit torrent trobem la pista que, a la dreta, flanqueja la cara Nord de la Serra d’Ensija i ens porta fins a l’espectacular Coll del Portet.

Aquí s’acaba la pista: veiem a l’esquerra una mica més amunt una falsa pista i les traces d’un corriol amb senyals de GR que no hem de seguir: des del coll cal tirar pel dret baixant pel prat, seguint la canal natural del coll i enganxats a l’esquerra fins a trobar, al final del prat, on la vegetació es fa més abundant, un petit corriol amb senyals vermells. A mesura que anem perdent alçada la pista es comença a dibuixar fins a convertir-se en una pista més marcada. Arribem a una bifurcació on continuem a l’esquerra per pujar fins a la Collada del Molar. Al coll anem a la dreta. Seguim per la pista deixant primer a la dreta una pista al costat d’una línia elèctrica i després una altra a l’esquerra en pujada. Trobem una pista més bona que seguim a l’esquerra. La nova pista carena la Serra del Prat: cal obviar pistes a dreta i esquerra fins arribar a una cruïlla al costat d’una bassa per a bestiar al Coll dels Prats. Continuem rectes en direcció al Puig de Santa Margarida en còmoda pujada fins a un petit collet on ràpidament perdem alçada. Desemboquem en una bona pista que seguim a l’esquerra fins a Montcalb.

Comencem a baixar ràpidament fent llaçades, amb esplèndides vistes. Trobem pista asfaltada que seguim a l’esquerra. Atenció, la baixada es ràpida: passat el mas Can Fontanella, al costat d’una paella de la carretera, prenem una pista força malmesa a l’esquerra amb senyals de GR. Baixem fins a Llinars, al fons de la vall, Continuem per carretera asfaltada, passant pel càmping, fins a trobar la carretera de Berga a Sant Llorenç de Morunys. Som a la vall del riu Aigua d’Ora (o Vall d’Ora) que resseguim pràcticament fins a Cardona.

Travessem el pont i continuem per una pista a l’esquerra seguint el GR. Al principi la vall es torna profunda y la pista te fortes rampes de pujada i baixada. Quan la vall es comença a obrir, passat el Mirador dels Presidents, trobem un pont a la dreta del camí que, opcionalment, porta a la bonica ermita romànica de Sant Pere de Graudescales. Continuem per la pista fins al nucli de masos dispersos de La Vall d’Ora.

Arribats a Sant Lleïr, deixem el GR que porta a Sant Andreu de la Mora i continuem per asfalt fins a trobar la carretera que porta a Navès. Travessem i seguim per la carretera secundària en direcció a Comabella i fins al pont d’entrada a Sorba. Aquí continuem per una pista ampla i rodada, que baixa paral•lela al riu, per la riba dreta. Després de sortejar dos petits serrats arribem a Sant Salvador. Uns metres endavant travessem el riu per un pont a l’esquerra i, seguint el GR, arribem fàcilment a Cardona.

Abril 2004

Montcalb. Sant Pere de Graudescales. Santa Eulalia. Sorba

Vilar Rural de Cardona. Tel. 938690044
Parador de Turisme "Ducs de Cardona" Tel. 938691275
Pensió "El Cardener" Tel. 938691817
Pensió "Cal Borrasca" Tel. 938692730

Mapa Comarcal de Catalunya. Berguedà. Solsonès. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).