Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Albarracín_Casas Frías_Fuentegarcía_Vallecillo_Villarejo_Terriente

Desnivell: 1950 m
Dificultat: difícil

Sortim des de la torre de la part alta de la Muralla del poble, cap al Nord. Podem accedir-hi per l’aparcament, a l’altra banda del túnel de la carretera o bé per dins del poble. Anem uns metres per la pista que surt cap al Nord i continuem per una a l’esquerra que puja cap el Tozal de la Bandera on hi ha ubicades unes antenes. En direcció al Puntal de la Bandera deixem una pista a l’esquerra que retrobem en la pujada. Ens desviem a l’esquerra en la bifurcació al coll de la Loma del Tollagar.

Baixem cap a la carretera de Albarracín a Tramacastilla. La prenem a la dreta fins a l’alçada d’una explotació ramadera on prenem una pista a l’esquerra. Travessem el riu Guadalaviar per una precària palanca. Una forta rampa ens porta a la part alta del serrat. Passem de llarg diverses pistes a l’esquerra fins sortir a la pista que a la dreta porta a Torres de Albarracín. La seguim uns metres en aquesta direcció però la deixem tot seguit per una pista a l’esquerra. Voltem per la dreta el turó de la Envidia i al coll deixem a l’esquerra dues pistes, una a tocar de l’altra, continuant recte.

Atenció a la navegació, especialment sense visió del terreny. Sempre carenant deixem diverses pistes a dreta i esquerra fins a una clara bifurcació, que podem identificar perquè té dos enllaços consecutius, on anem a la dreta per tal de mantenir-nos en la carena i en la direcció que portem.

Passem de llarg pistes per l’esquerra i per la dreta. Una forta baixada ens porta a una amplia collada on trobem una pista que seguim a la dreta. Anem per la pista principal que volta el turó de la Mojada. Deixem una pista a la dreta just començar la pujada al coll. Des d’aquí continuem per una bona pista, ampla i de baixada. La deixem en un revolt tancat per una pista secundària a la dreta amb senyals de BTT.

Just a l’inici deixem una pista a la dreta. En un revolt tancat de fort pendent deixem la pista per un corriol a l’esquerra. Anem un curt tram per trialera còmoda fins al nucli abandonat de Casas Frias. Passat el nucli ens desviem a l’esquerra per anar a buscar la carretera que seguim a la dreta. Després de la pujada hi ha un mirador amb espectaculars vistes i quan la carretera perd alçada la deixem per una pista a l’esquerra, ampla i senyalitzada, que porta al naixement del Tajo. Seguint aquesta direcció deixem, en dues clares bifurcacions, una pista a l’esquerra i una altra a la dreta.

Des de Fuentegarcia, lloc oficial del naixement del riu Tajo, continuem un curt tram per la carretera a l’esquerra, cap a Frías de Albarracín. La deixem quan trobem una pista a la dreta, al principi paral•lela a la carretera, que ofereix dues opcions. Seguim la pista de l’esquerra en baixada. Iniciem un descens preciós per la vall del riu Cabriel. Mantenim sempre la direcció fins la sortida de la vall on trobem una pista que seguim a la dreta fins a Vallecillo. A la sortida del poble deixem la carretera per una pista a l’esquerra que puja al Mirador de la Ruta de los Ojos del Cabriel. Deixem a la dreta una pista passat el mirador. Travessat el riu Cabriel iniciem la pujada, còmoda però amb fort pendent, fins al Llano de la Loma. Aquí deixem dues pistes poc clares a la dreta. Prenem la següent que marxa en perpendicular a la dreta. Passem de llarg un camí a l’esquerra i una pista més clara a la dreta. Tot seguit trobem una bifurcació on deixem a la dreta una pista prou clara. Seguim la ruta de Los Ojos del Cabriel. Sempre per la pista principal travessem la part alta del Barranco de las Hoyas Quemadas. A l’altra banda girem a la dreta en una bifurcació. Travessem una pista, continuant per la pista en pitjor estat, recte, que porta a Villarejo. Anem a buscar la carretera a la part alta i la deixem abans del cementiri per una pista asfaltada a l’esquerra que ens porta sense problemes a Terriente.

Camping El Algarbe. Tfn: 978 704 700
**Xana Casa Rural. http://www.xana-ana.com/

Mapa excursionista 1:40.000. Serrania de Albarracin nº 52 / 53. Federación Aragonesa de Montañismo. Prames cartografia