Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Granollers_Manresa_Vic
Granollers_Manresa
Riera de Caldes. Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i de la Serra de l’Obac.
Granollers_Canovelles_Lliça d’Amunt_Can Farrell_Can Maspons_Santa Maria del Grau_Castell de Galifa_Coll d’en Pi d’en Guardia_Coll de Traens_Sant Lleïr_Mura_Puid de la Balma_Coll de la Creueta_El Pont de Vilomara_Manresa
Mapa Digital de Catalunya. Escala 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.

Dificultat: difícil

Anem a buscar la carretera de Caldes de Montbui. Travessem el riu Congost i passada la rotonda prenem el carrer de Caldes a la dreta, en paral·lel a la carretera. Travessem per un pas soterrat les vies del tren i continuem per l’antiga carretera per sortir de Canovelles. Passada l’autovia, després de travessar un pont, deixem la carretera per un camí asfaltat a l’esquerra seguint la indicació de Can Bosch. Ens desviem per un sender a l’esquerra amb senyals de PR. Travessem el riu Tenes i, a l’altra banda, anem a l’esquerra. Passem de llarg una desviació a la dreta però prenem la següent. Arribem a Lliça d’Amunt.

Prenem la carretera a la dreta només fins al trencant del cementiri on ens desviem a l’esquerra. Deixem el cementiri a la dreta continuant per la pista principal. Passem de llarg dues desviacions a l’esquerra abans d’arribar a la urbanització de la Pineda d’en Feu. Continuem pel carrer de l’Antic camí de Caldes. Arribem a la urbanització de Can Farrell on prenem a l’esquerra el carrer del mateix nom, identificable perquè hi ha una parada de bus. Sense deixar mai el carrer baixem a la riera de Merdanç i desprès d’un carrer de forta pujada trobem el camí de la urbanització de Can Artigas que seguim a la dreta. El deixem abans d’arribar a la carretera per un sender ben traçat a l’esquerra.

Sortim a la carretera on continuem pel lateral de la mateixa. Entrem per un carrer a l’esquerra a la urbanització de Can Maspons. Continuem a la dreta pel carrer Oliveres a la dreta. Al final del mateix continuem per la pista que hi ha a l’altra banda o carrer de Baduell. Trobem una bifurcació on continuem per la pista a la dreta. Atenció quan trobem la desviació a l’esquerra que porta a la urbanització de Can Valls ja que hem de prendre un corriol ample a la dreta que ens baixa fins al Torrent Sec de les Arenes. El travessem i sortim al polígon de Caldes de Montbui. Travessem la carretera continuant per un sender ample que ens porta a l’entrada del poble.

Travessem Caldes pel carrer principal en direcció a l’ermita del Remei. Després de l’ermita, ens desviem a l’esquerra cap al càmping i en direcció a Sant Sebastià de Montmajor. Justa abans de travessar la riera de Caldes prenem a la dreta un camí de llambordes. Al final del mateix continuem per un corriol entretingut que va en paral·lel a la riera, travessant-la diverses vegades. Al final del mateix trobem una pista on anem a la dreta i, tot seguit, a l’esquerra.

A l’alçada del mas les Elies passem de llarg una pista a la dreta que baixa de Sant Feliu de Codines. Al pont de la Riera de Sant Sebastià prenem la pista de pujada. Al final de la mateixa continuem per la pista que passa per la dreta del mas La Vila, baixem de nou a la riera, pugem fins a l’ermita de Santa Maria del Grau i, més enllà, trobem un encreuament. Prenem la pista que puja a l’esquerra. Passat el mas de Can Font trobem un nou encreuament on continuem per la pista que puja a l’esquerra. Trobem una nova pista on anem a la dreta fins a trobar la pista que ens porta al castell de Gallifa. Deixem l’entrada del castell a l’esquerra i sortim a la carretera que seguim en direcció a Sant Llorenç Savall.

La deixem quan trobem una pista a la dreta que amb una forta pujada ens porta fins al coll de Vinardell. Continuem per la pista de pujada fins al coll d’en Pi d’en Guàrdia on continuem per la pista de l’esquerra. La seguim fins trobar la pista que ens puja a coll de Traens. Al coll, anem per una pista desdibuixada que hi ha a l’esquerra i que ens baixa fins a la riera El Ripoll que travessem. A l’esquerra sortim a la carretera que seguim a la dreta en direcció a Monistrol de Calders. Just passat el trencant de Granera prenem una pista a l’esquerra entrant a la comarca del Bages.

Sempre per la pista principal, obviant pistes d’accés prohibit, arribem a una bifurcació on anem a la dreta en baixada. Sortim a una pista on continuem perdent alçada fins a una petita riera. Seguint la pista de l’altra banda a l’esquerra, arribem a la carretera de Matadepera a Monistrol de Calders. La travessem seguint per la pista que porta al mas de Sant Lleïr. Abans d’arribar al bonic mas d’ubicació immillorable trobem una pista herbosa a l’esquerra que baixa cap a unes vinyes i una barraca rodona. Passada aquesta deixem la pista principal que marxa a la dreta de nou cap el mas, per una sender ample que hi ha a l’esquerra i que al principi fa una mica de pujada. El sender comença a perdre alçària en direcció a la vall de la riera de Mura, vira cap a la dreta, es converteix en un petit corriol que va flanquejant i finalment surt a una pista que ens porta de nou Mura.

Entrant al poble, just passat un parc infantil, agafem una pista que travessa la riera i que presenta rampes molt fortes en el seu primer tram. La pista flanqueja la serra fins arribar al Puig de la Balma que deixem a l’esquerra. Continuem un tram per una pista molt bona. La deixem quan en trobem una de secundària a l’esquerra de pujada suau. Durant la pujada cap al coll de la Creueta, dura pels trams amb fortes rampes i perquè els kilòmetres comencen a pesar, deixarem una pista a l’esquerra, encara que aquesta també hi porta.

Al coll iniciem el descens cap a el Pont de Vilomara: ràpida baixada fins a la vall on deixem una pista a l’esquerra, després trobem una pista més bona, que seguint-la a la dreta i sense deixar-la mai ens porta sense dificultats fins al poble.

Al Pont de Vilomara passem pel costat del cementiri, travessem el riu Llobregat pel Pont Gòtic i continuem a l’esquerra. Passades les cases a tocar del riu deixem una pista a la dreta canviant el sentit de la marxa. La pista puja fins a la part alta del serrat i travessa l’autopista per un petit pont. Bifurcació on anem a l’esquerra seguint senyals de PR. El deixem quan trobem una pista de pujada a la dreta que segueix la tanca d’una finca. Al final de la pujada, la pista passa a la Vall del riu Cardener i baixa ràpidament fins a la carretera que ens porta a Manresa pel barri de Sant Pau.

CENTRES D’INTERÈSSanta Maria del Grau. Santa María del Castell de Gallifa. El Puig de la Balma. El Pont Gòtic de Vilomara

RESTAURANTS I ALLOTJAMENTS

Mapes Comarcals de Catalunya. Vallès Oriental. Escala 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.
Mapes Comarcals de Catalunya. Bages. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya.