Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Organyà_Hortoneda
Serra de Boumort. Tossal del Cabrit
Organyà_Cabó_Coll de Prat Montaner_Coll de la Creu_Hortoneda
Mapa Comarcal. Alt Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
Mapa Comarcal. Pallars Jussà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil

Etapa reina de la travessa. Una llarga pujada per salvar el coll de Prat Montaner, als peus del cim del Cap de Boumort i que ens permet retornar a l’inici de la travessa, Hortoneda.

Enfilem per la carretera en direcció a Cabó i Montinassell. La deixem per la pista als peus dels cingles de Santa Fe des d’on s’inicia la coneguda Ruta dels Dolmens. En el trajecte fins a Cabó es poden visitar algunes d’aquestes restes megalítiques. El primer dolmen que trobem, en un turó des d’on s'albira una àmplia panoràmica d'Organyà, és el del Serrat de les Cobertrades, no gaire ben conservat. Es continua planerament per la pista entre conreus i boscos fins a trobar a la dreta el desviament cap al dolmen de Colomera que es troba dins d'una roureda a cinquanta metres. És el més ben conservat de la vall de Cabó i de l'Alt Urgell. Més enllà s'accedeix al trencall del dolmen del Serrat de Malpàs. Queda a 100 metres, vora la pista que marxa a la dreta. Està ben indicat.

Sortim a prop de Sant Serni, a tocar del poble de Cabó, des d’on iniciem la pujada al coll de Prat Muntaner. En divuit quilòmetres hem de salvar un desnivell de mes de 1000 m. Els primers compassos de la pujada presenten algunes rampes fortes fins a la cota dels 1.200m. A partir d’aquest punt el trajecte es suavitza però no evita que la pujada es faci llarga.
A l’altra banda del coll fem una ràpida baixada fins a les planes altes del barranc de la Coma d’Orient un lloc de pastures i bordes, una de las quals ens servirà de refugi puntual de les típiques tempestes d’estiu d’alta muntanya. La Ruta continua perfilant el Montpedrós fins el Coll de la Creu, des d’on davallem ràpidament cap a Hortoneda, gaudint de la baixada i de les vistes espectaculars de la singular orografia que rodeja el congost de Collegats.