Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Olot_Ripoll_Vic_Olot
Ripoll_Vic
Lluçanès. Serra de Sovelles. Riera de Sorreigs. Gorg Negre. Turons de la Plana Ausetana. Plana de Vi
Ripoll_Els Brucs_El Mir_Sant Esteve de Vallespirans_Sant Martí de Vinyoles_Alpens_Comermada_Vila-Rasa_Santa Cecília de Voltregà_Sant Andreu de Gurb-Vic
Mapes Comarcals de Catalunya. Ripollès / Osona. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: difícil

Connectem les dues capitals del nord de la província de Barcelona per la dreta de la conca del Ter. La major part de la ruta recorre l’altiplà del Lluçanès i cau a la Plana de Vic encaixada a la Riera de Sorreigs.

El primer tram de la ruta fins l’altiplà del Lluçanès segueix el GR-1 pel coll de Sant Esteve de Vallespirans, la vall de les Lloses i Sant Martí de Vinyoles.

Des del Monestir de Ripoll travessem el casc antic i a l’altra banda del Ter anem a buscar el pas soterrat que ens permet travessar-lo. Forta pendent fins trobar la pista que passant per l’ermita del Remei porta fins als Brucs, una petita urbanització. Passem pel mas el Mir i baixem cap a la Riera de Vilardell.

Pujada amb alguns trams exigents fins al coll de Sant Esteve de Vallespirans. Baixada ràpida fins a la vall de les Lloses i a l’alçada de l’Hostal el Cremat prenem la pista asfaltada que ens puja còmodament fins a Sant Martí de Vinyoles. Deixem el GR que puja a Santa Margarida de Vinyoles, un magnífic mirador de tot el Lluçanès amb els massissos del Montseny i Montserrat a la llunyania. Flanquegem pel sud la serra i retrobem el GR-1 quan aquest baixa de l’ermita en direcció a Alpens que es troba a la part alta de la conca de la Riera Gavarresa.

Al poble, deixem definitivament el GR-1 i anem a buscar la riera Gavarresa pel sud, prenent el primer carrer a l’esquerra entrant al nucli antic. Continuem per la pista que baixa a la riera passant pels masos de La Vall i Cerdanyons. Al bonic pla de la Ribera deixem definitivament la riera Gavarresa que aboca les seves aigües al Llobregat per anar a buscar la carena divisòria que la separa de la conca del Ter.

Pugem fins a Comermada i per carretera a la carena divisòria d’aigües entre el Ter i el Llobregat. Arribant al coll continuem pel camí d’entrada al mas el Salt del Llop i enllacem amb la carretera de Sant Bartomeu del Grau. Ens desviem cap al mas Vila-rasa i caiem en picat a la vall de Sorreigs, un espai natural protegit que ens permet baixar fins la Plana de Vic, passat pel congost del Gorg Negre, a l’alçada de Santa Cecília de Voltregà.

Enllaçant camins i masos Pel Pla de Riquer i les faldes de la Creu de Gurb, un dels Turons de la Plana Ausetana, arribem fins a Sant Andreu de Gurb i la ciutat de Vic.

Desembre de 2011

Ermita del Remei. Sant Esteve de Vallespirans. Sant Martí de Vinyoles. Gorg Negre. Sant Andreu de Gurb