Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Volta a la Plana d’Urgell. També en familia
Balaguer_Les Borges Blanques
Plana d’Urgell. El Segre. Sot del Fuster. Parc de la Mitjana. Canals d’Urgell. Tossals de Torregrosa
Balaguer_Santa Maria de les Franqueses_Térmens_Vilanova de la Barca_Alcoletge_Lleida_Cappont_La Bordeta_Pantà de la Pena_Juneda_Les Borges Blanques
Mapes Comarcals de Catalunya. Segrià. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
Mapes Comarcals de Catalunya. Pla d’Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil

La ruta conecta Balaguer amb Lleida seguint el curs del Segre riu avall i a través dels canals que reguen la extensa planicie. De Lleida a Balaguer ciclem entre cultius, petits turons dels Tossal de Torregrossa que són excelents miradors malgrat la seva poca altitut i oasis com son els petits estanys que guarden l’aigua com a un tresor.

Sortim de Balaguer seguint la senyalització del Camí de Sant Jaume (fletxes grogues) en direcció al monestir de Santa Maria de les Franqueses La fundació d’aquest monestir es va fer per iniciativa dels comtes d’Urgell i formant part de la política d’assentar i repoblar els territoris recuperats pels cristians.

Ciclem entre camps de cereals i arbres fruiters pel marge dret del Segre aigues avall. Travessem el riu al poble de Térmens. Resseguim ara el marge esquerre del riu passant pel Sot del Fuster, un espai per a la preservació dels seus valors naturals i paisatgístics. Continuem en paral.lel al riu pel Camí d’en Ramon Blanc. Passat Vilanova de la Barca continuem per l’esquerra de la via del tren encara que al principi hem de fer una petita voltera. Enllacem travessant un camp amb la Séquia de Fontanet que seguim fins a Lleida on arribem pel Parc de la Mitjana, una àrea de reserva natural, una illa de vegetació espessa poblada per boscos de ribera amb un ecosistema ric en plantes i animals, als afores de la ciutat.

Sortim de Lleida per la carretera que connecta els nuclis de Cappont i la Bordeta. Passat el nucli continuem pel Camí de Sant Jaume en direcció a Vallbona de les Monges. Evitem l’autopista i ciclem en paral.lel a les vies del tren. Encerclats per extenses explotacions agrícoles anem enllaçant pistes en direcció a l’Espai d’Interès Natural dels Tossals de Torregrossa, un reducte natural del que era el paisatge del Pla d’Urgell abans de l’arribada dels Canals d’Urgell. Petits turons que malgrat la seva limitada altitud sobre l’extensa plana són un mirador excel.lent sobre tota l’extensió que ocupa l’àrea del Pla d’Urgell. Una prova del seu lloc prominent sobre la plana són les restes de l’assentament ibèric de Margalef, a uns centenars de metres de la nostra ruta.

Passat el pantà de la Pena baixem a buscar una pista que marxa en paral.lel a les vies del tren i ens porta fins a Juneda. Passat el poble, pel camí de Borges Blanques, sempre seguint el camí del tren arribem a l’objectiu de l’etapa.

Març de 2013

Santa Maria de les Franqueses. La Seu Vella de Lleida. Assentament Ibèric de Margalef.