Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Volta a la Plana d’Urgell. També en familia
Les Borges Blanques_Balaguer
Plana d’Urgell. Canal d’Urgell. Tossal de Montcofre. Tossal del Mor. Espai Natural d’Anglesola-Vilag
Les Borges Blanques_Arbeca_Fortalesa del Vilars_Bellpuig_Tàrrega_Poblat Ibèric del Molí d’Espigol_La Guàrdia_Castellserà_Penelles_Bellcaire d’Urgell_La Ràpita_Balaguer
Mapes Comarcals de Catalunya. Segrià. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
Mapes Comarcals de Catalunya. Pla d’Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: mitjana-difícil

El canal d’Urgell ens acompanya durant un bon tram del trajecte de Borges Blanques a Tàrrega. Un viatge sinuós i planer que ens recorda el plaer del cicloturisme. Tornem a Balaguer travessant de nou el pla. Pel camí no oblideu de fer una aturada al jaciment del Poblat Ibèric del Molí d’Espígol.

Sortim de Les Borges Blanques per la carretera de Mollerussa. A l’altra banda de les vies del tren continuem per l’esquerra del Canal d’Urgell en direcció a la Font Vella. Deixem el canal per pujar cap al Pla de Borges. Ciclem per camps d’oliveres fins al nucli d’Arbeca, bressol de les olives arbequines, ben conegudes i gastronòmicament molt apreciades.

La ruta continua pel Canal d’Urgell, el qual deixem per entrar al nucli de Bellpuig. Pel camí, a un centenars de metres fora de la ruta, hi ha les restes arqueològiques de la Fortalesa del Vilars, actualment un important assentament ibèric, edificada als voltants del 750 aC., els constructors de la qual eren coneguts com el habitants dels camps de les urnes pel fet que acostumaven a incinerar els seus morts i enterrar les seves cendres en recipients de ceràmica.

Sortim de Bellpuig en direcció al Tossal de Montcofre per l’antic camí de Bellpuig a Verdú. Trobem de nou el Canal d’Urgell, que travessem. A l’altra banda hi ha la gran masia fortificada de pedra picada i planta quadrada anomenada Mas d’Estadella. A partir d’aquí el camí es asfaltat fins a Tàrrega.

A Tàrrega, continuem pel camí de Sant Jaume en direcció a Balaguer el qual comença a tocar de l’estació de tren. Travessada la C-25 o Eix Transversal deixem a l’esquerra el Tossal del Mor on hi ha un jaciment ibèric, ara cobert per preservar-lo. Des d’aquest tossal gaudim d’extenses panoràmiques de la Plana d’Urgell i de les muntanyes Pre-pirinenques.

Deixem el camí de Sant Jaume quan trobem el camí de Vilagrassa a Tornabous. Retrobem de nou el Canal d’Urgell que seguim fins la Masia Vicent, que ens queda a la dreta. Passem per davant del Molí d’Espígol i per l’interessant jaciment del poblat ibèric del mateix nom.

Continuem fins al poble de la Guàrdia. Enllaçant pistes i camins entre els camps de cultius, passem pels nuclis de Castellserà, Penelles, Bellcaire d’Urgell i la Ràpita abans d’arribar a Balaguer

Març de 2013

Castell dels Ducs de Cardona. La Fortalesa del Vilar. Mas d’Estadella. Jaciment del Tossal de Mor. Poblat Ibèric del Molí d’Espigol