Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Ronda del Moianès
Moià_Castellterçol
Moianès. Vall de Marfà. Serra de la Tirolena. Serra de les Abrines. Serrat de Mussarra. El Castellar
Moià_Calders_Monistrol de Calders_Castellterçol_Sant Quirze Safaja_Castellterçol
El Moianès. 1:30.000. Editorial Piolet

Dificultat: difícil

Pels límits del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac

La primera etapa de la Ronda del Moinès transita pels límits del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac. Recorre boniques valls com la de Marfà o la de Calders amb el bonic meandre que envolta el turó on s’alça les restes del castell del mateix nom i, alhora, ens permet descobrir paratges singulars com el magnífic dolmen del Pla de Trullars o els camps fets amb marjades de pedra seca i barraques de vinya per guardar les eines i trobar aixopluc en cas de pluja o de sol massa exigent que ens remeten a antigues maners de viure de la gent d’aquestes contrades.

Sortim de Moià pel camí ral de Manresa que ens porta a la carretera des d’on prenem el camí de Montbrú. Planerament arribem al mas de Serramitjana on es pot visitar la capella de Santa Magdalena. A partir de la bassa del mas, el camí baixa sobtadament cap a la vall de Marfà i la riera Golarda. Vorejant el curs d'aquesta riera s'arriba a la Coma, on el camí s'enfila cap a Calders. Cingles, roques, alguna bauma i barrancs acompanyen l'ascensió per la carena del turó de la Tirolena. L'ascensió es manté moderadament intensa fins arribar a la part alta on ens desviem per un camí estret i, a voltes, pedregós que desemboca en una bona pista que ens porta fins el Reixac, Trullars i Calders.

El poble de Calders, ubicat estratègicament a la part alta de la carena, és un mirador excepcional: el Cadí, els Rasos de Peguera, el pla de Bages, el Montcau i, a quatre passes, el turó del Castell de Calders, envoltat pel meandre del vell riu que li confereix una gran bellesa orogràfica. De Calders es passa per la Guàrdia fins al mirador de Calders, al peu de la carretera N-141. En aquest punt, el GR baixa per un sender trialer cap el molí de Bellvei, però el podem evitar continuant per la pista que baixa fins a Malniu on tornem a trobar-lo

Ciclem entre camps de conreus resseguint la Riera de Calders que travessem per arribar al mas de Bellveí, des d’on inciem la pujada cap a la carena de la Serra de les Abrines. El primer tram és exigent degut al fort pendent, però una vegada a la part alta naveguem plàcidament per antics camps de conreu amb bonics murs de pedra seca, ara envaïts per pinedes, i restes de barraques de vinya. Arribem a la petita ermita de Sant Pere Màrtir que, damunt la cinglera, domina des de la seva atalaia el nucli de Monistrol de Calders. A Monistrol si arriba o bé per una trialera amb parts tècniques o directament per la pista que baixa a la carretera.

Al poble hi ha una variant del GR-177 que ens permet fer decrecerá evitant pujar a Granera. Aquesta variant ressegeix la bonica vall del Torrent del Marcet fins a la Sala de Sant Llogarri on el tornem a retrobar quan la Ronda del Moanès baixa de Granera.

De Monistrol de Calders a Granera, el GR s’endinsa en els límits del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Serra de l'Obac pel costat nord. La pujada al Pla de Trullars es fa per una trialera que els bikers gaudiran plenament. Una altre aspecte a favor és el magnífic dolmen de Trullars ubicat en un turó amb excel•lents vistes sobre el cims del Montcau i el Massís de Montserrat. Tot el camí des de Monistrol fins a Granera es fa per en un entorn natural que es manté força salvatge i agrest.

Des de Granera es baixa, creuant bells boscos pel vessant nord dels turons d’El Pedro i el Castellar, fins a la Sala de Sant Llogari, on es segueix la riera aigües amunt fins al trencall de Vilanova, la Creu de Sant Fruitós i Castellterçol. Si les cames encara responen i se’n tenen ganes, val la pena acabar de fer la proposta de la Ronda Moianesa.

El GR 177 continua pel sud de Castellterçol, passant pel costat del castell de Sant Miquel. El camí torna a ascendir en direcció al Puig de les Pedres, tot i que no hi acaba d’arribar, i va ciclant per bonics boscos fins a l’església romànica de Sant Julià d'Úixols. Aquesta ermita data del segle X i fou modificada i ampliada al segle XVIII però conserva encara el campanar i les restes del cementiri originals. Des del replà on es troba, ens permet contemplar una panoràmica de gairebé 360º. Podem observar els masos del Pererol, el Carner i el Calbó, en direcció a Granera, al nord-oest veiem el Port del Compte, els Rasos de Peguera, la serra d'Ensija, el Pedraforca, el Cadí, i al nord, la Tosa d'Alp i el Puigllançada. Adossada a l'ermita hi ha la casa del ermità. Davant de l'ermita hi ha un freixe d'enorme capçada.

A partir d’aquí la ruta gira cap a llevant per arribar al Collet dels Termes. En el trajecte podrem albirar proper l’encinglerat cim de la Mola i més enllà, cap el sud, el mar i les serralades prelitorals. Des del Collet de les Termes, baixem ràpidament fins a Sant Quirze Safaja des d’on iniciem el camí de tornada fins a Castellterçol enllaçant boniques pistes i senders que marxen en paral•lel al Torrent de la Teuleria fins arribar de nou a Castellterçol.