Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Trancantàbrica
O Cebreiro_Burbia
Reserva Nacional de los Ancares Leoneses. Camino Natural La Mirada Circular
O Cebreiro_Pedrafita do Cebreiro_O Cumia_O Portelo_Colada do Campo do Circo_Campo del Agua_Las Valiñas_Burbia
Mapa Topográfico Nacional de España. 1:50.000. As Nogais nº 125

Dificultat: mitjana-difícil

Etapa fronterera entre les comunitats de Galícia i Castella-Lleó pedalant en la major part per la carena que separa la comarca de Los Ancares, pertanyent a la província de Lugo i la comarca del Bierzo, pertanyent a la provincia de León. Una etapa que ens transporta al passat d’aquestes terres de ramaders i de pastures estivals on l’home aprofitava les estacions circulars i es desplaçava al seu ritme: a l'hivern es refugiava a la vall i a l'estiu es traslladava a les zones més altes a la recerca del millor farratge per al seu bestiar. Aquestes zones altes, també denominades “brañas”, eren designades amb bells topònims. En l'actualitat la majoria es troba en desús, però la seva visita ens deixa les estampes de la vida d'aquesta gent que van saber viure les muntanyes.

Baixem per carretera fins a Perafita do Cebreiro on prenem la carretera dos Ancares a l’entrada del poble. Deixem la carretera en un revolt tancat on hi ha un dipòsit d’aigua fent drecera per una pista. Sortim de nou a la carretera que ens porta fins les cases d’O Pastelo, travessem la carretera que puja de Balboa i a l’altra banda continuem per una pista que marxa a l’esquerra que ens puja fins al coll de Colade do Campo do Circo.

Des del coll anem sempre per la pista principal que va carenejant entre la comarca de Los Ancares pertanyent a la província de Lugo i la comarca del Bierzo pertanyent a la província de Lleó. En el tram final en direcció al Pic de Peñarubia pedalem per la pista del tallafocs en fort pendent. Malgrat la duresa d’aquests trams podem pujar fins passada la cota 1.400 m encara que cap al final és impossible pedalar damunt de la bicicleta d’una sola tirada.

Penosament arribem a la part alta del Monte de Piosa, on continuem per una pista que puja per la dreta. Perdem alçada fins a sortir a una bona pista que prenem a l’esquerra seguint les indicacions sempre de Camino del Agua. Aquesta part del trajecte fins passat Burbia a la segona etapa, forma part del Camí Natural “La Mirada Circular”, un interessant projecte de Turisme Sostenible per la comarca del Bierzo declarada Patrimoni de la Humanitat i Reserva Mundial de la Biosfera.

La pista perfila per la cara sud-est de la serra Dos Ancares, saltant còmodament d'una vall a l’altra. Creuem les belles valls de Las Alzadas, Tejeira i Valiego abans d'arribar a Campo del Agua, antiga “braña” a la qual es traslladaven a l'estiu els ramaders de la localitat de Aira da Pedra, per aprofitar, d'aquesta manera, les pastures de les altures de la muntanya ancaresa. A Campo del Agua es conserven les antigues “pallozas o cabañas de teito”, construccions rodones típicament celtes, adaptades al clima d'aquest espai obert i alt, que encara són utilitzades per donar aixopluc sota les seves cobertes de sègol als homes i al seu bestiar.

Des de Campo del Agua trobem les indicacions per arribar sense cap problema a Burbia. Durant la baixada ens sorprèn una pista per la qual pujarem al dia següent, realment curiosa atès que sorteja l'elevat pendent mitjançant una gran quantitat de corbes en ferradura, més comunament coneguda com a "pista de les zetes".