Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Trancantàbrica
Sisterna_Genestoso
Parque Natural Fuentes del Narcea, Degaña e Ibias. Reserva Integral del Cueto de Arbás
Sisterna_Tablado_Rebollar¬¬_Degaña_Cerredo_Puerto de Cerredo_Vega del Palo_Collado de las Chamas de Boucin_Brañas de Arriba_Brañas de Abajo_Vallao_Sonande_Sorrodiles de Cibea_Genestoso
Mapa Topográfico Nacional de España. 1:50.000. Villablino nº 101
Mapa Topográfico Nacional de España. 1:50.000. Pola de Somiedo nº 76

Dificultat: difícil

L’etapa deixa la vall d’Íbias al port de Cerredo, entra esporàdicament a la petita vall lleonesa de la Vega del Palo, retorna a la comarca de Narcea pedalant per la Reserva Integral del Cueto de Arbás i acaba al poble de Genestoso, ubicat a la vall de Cibea, dominada pel pic d’El Cabril.

Des de Sisterna continuem remuntant per la vall seguint el GR-203 que entra i surt diverses vegades de la carretera i entra al poble de Tablado per una pista de fort pendent. Travessem el poble per la part alta i continuem per l’antiga carretera en paral·lel a l’actual. Quan s’acaba, travessem la carretera continuant per la pista de l’altra banda seguint amb el GR.

La pista puja fins al Collado de Tablado, coronat pel turó de la Granda. En aquest punt la travessa dissenyada per l’autor de la Transcantábrica marxa a la dreta per voltar el cim i baixar per trialera de nou a la carretera per arribar a Rebollar. Nosaltres, preferim continuar per la carretera fins a Rebollar.

El GR recorre els carrers del poble i baixa fins a un antic molí hidràulic des d’on surt un antic camí (Camino de la Fábrica) que marxa per la dreta de la vall i ens porta directament a Degaña.

Degaña és la capital de la conca de l’Íbias, un poble miner que ha sabut conservar les principals riqueses forestals de la vall, de fet en aquesta zona hi ha la massa forestal més gran de roures de la part occidental d’Astúries.

A Degaña travessem diverses vegades el riu per enllaçar amb una pista que marxa pel marge esquerra del riu. Continuem amb el GR-203 fins a una bifurcació al cap de poc de deixar el poble on ens desviem a l’esquerre. Aquesta tram coincideix amb el Camí Real de Degaña i la pista principal puja fins al Collado de Valdeprado o Sant Anton, però cal tenir en compte que l’últim tram de l’ascensió presenta rampes impossibles de ciclar. La transcantàbrica marxa per un sender a l’esquerra, un autèntic trencacames, segons l’autor. Ambdues opcions recorren les magnífiques i frondoses rouredes d’una de les zones més salvatges de la vall. Trobareu les dues versions del track si decidiu no fer per carretera el tram de Degaña a Cerredo.

A Cerredo, un poble d’ambient completament miner, les parets de les cases del poble i els vessants de la muntanya conserven la petjada de l’època gloriosa de les explotacions d’antracita. La ruta continua cap al Puerto de Cerredo, la sortida natural de la vall, seguint de nou el GR-203 o “Senda por la que camina el oso” a l’entrada del poble.

Remuntem fins a trobar la carretera que baixa del port de Valdeprado que travessem. La pista a l’altra banda és bona, travessa una bonica zona emboscada i va guanyant alçada endinsant-se al barranc del Reguero das Campas on s’acaba. Baixem per una trialera fins al riu, el travessem i, a l’altra banda, trobem una pista molt deixada que seguim fins a les cabanyes de las Corradas.

A Las Corradas el GR marxa a la dreta, passa entre les cabanes i una font, va guanyant alçada i just travessem un rierol, pugem per un sender molt deixat no ciclable que acaba en una cabana on trobem les traces de la pista herbosa que ens puja fins al Port de Cerredo. També es pot evitar aquest tram pujant directament al coll per la carretera.

Des del port s’observa perfectament la greu ferida que han deixat les explotacions mineres. Continuem primer per la carretera i posteriorment per una bona pista que duu a les mines a cel obert. Atenció a la senyalització del GR ja que a l’alçada de la Braña del Palo cal prendre un sender no ciclable que puja a la carena de la serra (uns 200 m. salvant un desnivell de menys de 50 m.).

A la part alta anem per un corriol uns metres a l’esquerra travessant una tanca i baixant fins a trobar una bona pista que travessem continuant per la pista de sota que baixa fins Las Cabañas de los Vaqueiros.

Des de la cabana baixem al fons de la Vega del Palo, una bonica vall solitària i salvatge. Deixem endarrere el territori miner i ens endinsem de ple a un nou escenari que dóna valor i bellesa a aquesta part de la serralada cantàbrica. Travessem el rierol de la Fletina i deixem la pista principal per un sender que puja a la dreta on hi ha una senyal de prohibició per a vehicles.

El camí guanya alçada per l’estret del Gargantal i ens permet arribar, no sense dificultats, al Collado de Boucin. Arribem als prats del Campo de Valdecuélabre on seguim les traces que trobem a la dreta. Som al cor de la Reserva Integral del Cueto de Arbás, la bellesa del paratge és incomparable. A l’ampla collada sobresurt imponent el cim que dóna nom a la reserva, el més alt de la comarca. Continuem seguint les traces que marxen a l’esquerra anant a buscar una petita pista de pujada que finalment desemboca a la cabana de Valdecuélabre. Des de la cabana seguim per la pista que baixa per forts pendents cap al fons de la vall.

Arribem a una bifurcació a tocar d’una altra cabana. Deixem a l’esquerra una pista que baixa de cop (indicant el poble), continuant per la dreta en forta pujada per arribar, després d’una llarga llaçada amb forts empits per la capçalera de la riera de La Eras, a Brañas de Arriba.

A la part baixa del poble surt la pista que ens porta a Brañas de Abajo. Ambdós llogarets son dos interessants mostres d’arquitectura tradicional i conserven pintoresques cases de pedra i lloses de pissarra. Per connectar ambdues poblacions hem d’anar a buscar la pista que les enllaça que surt des de la petita ermita de Santa María ubicada a la part baixa del nucli. Cal anar sempre per la pista principal evitant les entrades als prats que trobem en el trajecte. Les vistes sobre la vall de Naviegu son senzillament espectaculars. Sortim a la carretera del Puerto de Leitariegos que la prenem en direcció a Vallao.

Arribant a Vallao, on no entrem, la transcantàbrica es desvia a la dreta per un camí amb marques grogues i blanques del PR-112. Al principi, el camí flanqueja la muntanya, a poc més d’un quilòmetre, hem d’agafar un sender a l’esquerra que ens permet baixar fins a una cabana on connectem amb la pista que baixa a Sonandes. Al poble continuem per carretera per arribar a Sorrodiles i Genestoso, final d’una dura etapa.