Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Trancantàbrica
Cosgaya_Cucayo
Parque Natural de los Picos de Europa. Sierra Collain
Cosgaya_Puerto de Dobarganes_Dobarganes_Dobares_Ongayo_Vejo_Puerto de San Glorio_Collado de Presorio_Ledantes_Barrio_Dobres_Cucayo
Mapa Topográfico Nacional de España. 1:50.000. Potes Nº 81

Dificultat: mitjana-difícil

Etapa de plantejament diferent a la Trascantàbrica amb un parell de trams durs i d’orientació complicada. El primer, travessar la Sierra Collaín pel coll de Doborganes per terrenys no ciclables i sense camí salvant a peu un desnivell d’uns 200 metres i la segona part complicada, trobar el camí que puja al collado Presorio i que, per més que vàrem perdre temps buscant-lo, no vàrem trobar optant per una segona opció per sortir del pas.

Des de l’església del poble iniciem la ruta per una pista ampla en pujada que fa una llaçada dintre del poble. En un revolt tancat la deixem i continuem endavant per la pista rural que tenim a mà esquerra i que porta a uns prats de dalla.

Deixem a l’esquerra una finca ramadera. La pista es bifurca. Hem d’assolir el Puerto de Dobarganes per un tram complicat d’orientació i amb escassos trams ciclables una vegada entrem als prats i a la fageda. A favor tenim que evita una llarga marrada per carretera i que en aquesta zona hi ha els exemplars de faig més vells, vetustos i llegendaris dels boscos de Valdebaró. Anem per la dreta en pujada cap els prats. Seguim les traces pel mig dels prats fins que fa una llaçada cap a l’esquerra i al prat de més amunt s’acaba. En aquest punt hem d’anar cap a la dreta, a buscar un sender que puja per dintre la fageda. Si trobeu l’herba tallada assecant-se al sol, heu d’evitar trepitjar-la passant pels marges dels camps.

El sender per dintre la fageda s’acaba una mica més amunt. Encara ens falten per al coll una cinquantena de metres de desnivell. Hem de fer aquest tram per dintre de la fageda, en direcció NE, però no hi ha cap camí clar. Una vegada al coll, trobem una petita pista que desemboca a una altra que, a la dreta, ens baixa a Dobarganes.

Des del poble anem a buscar la carretera que baixa del Puerto de San Glorio i uns metres més avall prenem la carretera que baixa a Ongayo i Vejo. En cas de no voler fer la ruta proposada per l’autor de la Transka que puja des de la vall del riu Vejo al Collado Presorio pel camí que no varem trobar (però del qual adjuntem el track), es pot anar directament al Puerto de San Glorio per carretera i des d’allà baixar per pista al Collado Presorio.

Des de Vejo, una suggerent pista recorre l’estreta vall de Cereceda per l’esquerra de la riera. Travessem l’estret congost de la Peña Bricia en fort pendent. Passada la dura rampa trobem una bifurcació, on anem a l’esquerra en baixada fins a un pont que ens permet travessar la riera. En aquest punt hem de deixar la pista que puja cap a la part alta dels prats per un camí a l’esquerra que puja al Collado Presorio i que a l’estiu pot estar tapada per falgueres i avellaners silvestres. (Al no trobar-la vàrem desfer el camí fins a la bifurcació y vam continuar pujant fins sortir a la carretera, prop del Port de San Glorio, però fent més desnivell. Us adjuntem els tracks de les dues versions.)

Si fins i tot amb el track teniu dubtes i heu optat per l’opció de pujar a la carretera, al Port de San Glorio trobareu una pista a l’esquerra que baixa fins al Collado Presorio, on es connecta amb la ruta descrita al llibre de la Transcantàbrica. Tanmateix, si no voleu provar cap de les dues opcions que marxen per la vall, podeu anar directament al Puerto de San Glorio per carretera des de Dobarganes.

A l’altra banda del Collado Presorio, només començar a baixar, en un revolt tancat, opcionalment podem prendre un camí rural a l’esquerra del revolt que ens porta també fins al poble de Ledantes o continuar per la pista principal.

El conjunt de cases de Ledantes és molt interessant arquitectònicament, ja que els seus murs estan fets de maçoneria de pedra i estructura de fusta; i el paller, que ocupa la part alta de la vivenda, està fet amb façanes de “zarzu”, un entramat de branques d'avellaner, tova i pedra. Entrant al poble ens desviem a l’esquerra per un carrer que connecta amb una pista que porta al poble de Barrio. En el trajecte hem d’obviar alguna pista a l’esquerra que baixa als camps, mantenint sempre l’alçada.

Des de Barrio anem a buscar, a la part alta, la pista que puja als Puertos de Riofrío.
Només sortir del poble, deixem una pista a la dreta que marxa en la mateixa direcció. Passat un abeurador fet de ciment, deixem una altra pista a la dreta.

Forta pujada en alguns trams. Passem per un segon abeurador de ciment. Atenció quan veiem el tercer abeurador, que a diferència dels altres dos, està construït totalment de pedra. En aquest punt, quan la pista fa un revolt tancat, ens desviem a l’esquerra per una de secundària que puja fins a un petit prat, on continuem a l’esquerra seguint les traces que veiem a l’herba. La pista baixa fins a uns prats ubicats en un coll. La ruta continua a la dreta pel camí que veiem i ens baixa a Dobres i Cucayo. Durant la baixada passem de llarg una pista a l’esquerra. Ciclem emboscats fins que el paisatge s’obre espectacularment, oferint un espectacle natural de gran bellesa. Magnífic!