Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
Volta al Montsant
La Bisbal de Falset_Cornudella de Montsant
Parc Natural de la Serra de Montsant.
La Bisbal de Falset_Cabacés_ Coll de l’Ermengol_Mas de Forçans_Coll de l’Hort_Morera de Montsant_ Santa Maria de Bonrepòs_Coll de Conill_Cornudella de Montsant
Serra de Montsant 1:20.000. Editorial Piolet
Mapa Comarcal de Catalunya. 1.50.000. Priorat. Institut Cartogràfic de Catalunya

Dificultat: mitjana-difícil

La segona etapa està plena de moments inoblidables: el descens cap a Cabacés ple de raconades salvatges i verges, profunds torrents feréstecs i enormes blocs de roca conglomerada que donen lloc a innumerables balmes; el tram que perfila l’orografia de les abruptes cingleres del vessant sud de la serra que configuren la típica i icònica imatge que identifica normalment el Montsant i, per acabar, el descens cap a Cornudella pel conegut Camí dels Cartoixans, alternant senders i corriols per indrets d’ombrívola bellesa.

Des del poble baixem cap a la piscina i creuem el riu Montsant. A l’altra banda anem guanyant alçada cap al coll de la Manxa, pedalant a l’inici entre camps de fruiters i oliveres. A mesura que pugem, la perspectiva del poble va creixent, conferint al conjunt una gran bellesa.

Un cop al coll iniciem el descens cap a Cabacés i, per primer cop, ens endinsem cap a l’interior de la serra del Montsant, per un dels trams més bonics de la travessa, ple de raconades salvatges i verges, de profunds torrents feréstecs i enormes blocs de roca conglomerada que donen lloc a innumerables balmes que han estat aprofitades per construir edificacions per a diferents usos. El millor exemple d’aquests tipus d’aprofitament el trobem a la Covassa, a la dreta baixant pel barranc Tancat, impossible de passar-hi de llarg. Poc abans d’arribar al poble, podem veure a la nostra dreta un pont d’origen medieval.

Al nucli de Cabacés podem visitar un lloc d’interès natural com és l’Albereda, i també l'ermita de Sant Joan, edifici barroc del segle XVIII que té al costat la font del Canal, receptora de l'aigua de la sèquia de la vila. La ruta llarga marxa en direcció a la Figuera. La curta se’n va pel carrer Sant Miquel en direcció al poliesportiu i passat aquest es desvia per una pista seguint la direcció de la font de la Cavaloca. Ens endinsem de nou a la serra per la petita vall anomenada Racó de les Valls tot guanyant alçada per una pista que presenta alguns trams de fort pendent.

Arribem a un petit coll des d’on podem veure els cims rocallosos del vessant sud del Montsant. El nostre objectiu és la Morera de Montsant resseguint l’orografia de la serra i intentant perdre el mínim d’altitud possible, fet que ens deixarà voluntàriament fora del trajecte de la Cartoixa d’Escala Dei. Continuem, ara de pla, per la pista que puja de la bonica vall de Cavaloca, però la deixem quan aquesta perd alçada cap al fons de la vall per una a l’esquerra de secundària que mor més endavant, prop de la font de la Cavaloca.

Des d’aquí fins prop del Mas de Forçans ens esperen poc més de dos quilòmetres de sender, molt còmode a partir del Coll de l’Ermengol i més complicat per pujar fins a aquest petit collet, encara que els ciclistes més tècnics poden fer aquest tram gairebé pedalant en la seva totalitat. Pedalem seguint senyals del GR-171 entre mig de dues faixes encinglerades, fet que ens permet gaudir de bones panoràmiques del sud de les terres del Priorat. Deixem el sender prop del Mas de Forçans, encaixat en un petit pla entre les dues línies de cingleres i tancat pels abruptes cingles de la Martorella. Aquest mas és un clar testimoni de la forma de vida i treball que durant segles va haver-hi a la muntanya. Històricament, durant l’època del domini de la Cartoixa, els monjos van fer construir aquest i altres masos per aprofitar els plans de dalt de la serra per conrear-hi la vinya.

Continuem pedalant sempre resseguint l’orografia de les abruptes cingleres del vessant sud de la serra que configuren la típica i icònica imatge que identifica normalment el Montsant. Passat el Coll de l’Horta continuem pedalant arran de cinglera.

Deixem la pista que baixa seguint el GR a la Cartoixa d’Escala Dei -per altra banda de visita gairebé obligada si no s’hi ha estat mai, encara que obliga a perdre nivell i cal reprendre la ruta seguint el GR en direcció a la Morera de Montsant-, continuem en direcció a la Morera de Montsant amb alguna sorpresa en forma de rampa duríssima que posarà a prova els més valents.

Arribem al poble per la pista que hi duu o bé, prop del nucli, pel GR que transcorre per un divertit corriol que hi porta fent una petita drecera. Des de la Morera de Montsant, situat al peu del cingle, iniciem la baixada a Cornudella pel conegut com a camí dels Cartoixans. En aquest tram, cal anar amb compte amb possibles excursionistes, perquè el corriol és estret i bastant tècnic. Així, anem baixant, alternant camins i corriols, fins arribar a l'antic monestir de Santa Maria de Bonrepòs, un antic cenobi femení; encara que els vestigis de l'edifici primitiu són mínims, es pot veure l'antiga capella del convent, convertida en celler del mas de Sant Blai.

Seguim el senderó de baixada per indrets d’ombrívola bellesa fins sortir a la pista que passant pel coll de Conill ens permet, seguint el GR, arribar còmodament a Cornudella de Montsant.