Espanya França Grècia Itàlia Romania Escòcia Eslovènia Suïssa
Teruel_Albarracín_Teruel
La gran plana de Ponent
Ponts_Artesa de Segre_Agramunt
Aiguabarrreig Segre-Noguera Pallaresa. Serrat del Mas d’en Pinyes. Serra de Montclar.
Ponts_El Tossal_Collfred_Vilves_El Pont d’Alentorn_Artesa de Segre_Marcovau_Montclar d’Urgell_Mafet_Agramunt
Mapes Comarcals de Catalunya. La Noguera. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).
Mapes Comarcals de Catalunya. Urgell. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Dificultat: fàcil

L’Aigua que rega la plana. Canal d’Urgell

El protagonista del dia és l’històric Canal d’Urgell, que seguim pràcticament en tot el trajecte excepte quan aquest és engolit per la Serra de Montclar en el conegut lloc del Túnel de la Mina (en el seu moment, al s. XIX, el túnel més llarg d'Europa durant gairebé un segle, i una obra visitada per enginyers de tot el món).

Sortim de Ponts per la carretera d’Artesa. Ens desviem seguint el curs del Llobregós pel marge esquerre en el seu darrer tram abans de trobar-se amb el Segre, el curs del qual seguirem fins Artesa de Segre pedalant en paral·lel al Canal d’Urgell. Des del segle XIX el riu està estretament lligat a l’històric Canal d’Urgell, protagonista de la jornada, una infraestructura hidràulica destinada bàsicament al reg que abastí i abasteix d’aigua els camps de conreu situats a diferents termes de les comarques de l'Urgell, el Pla d'Urgell, la Noguera, el Segrià i les Garrigues.

Passem per la resclosa de derivació del Canal d’Urgell, just on el Segre fa un gran meandre que volta la península del Serrat del Mas d’en Pinyes, que s’endinsa a través del túnel de la Llenguadera per sota la muntanya. Seguim aigües avall de la resclosa, pedalant per un espai interessant per les petites illes o bancs de sorra que la dinàmica del riu Segre ha anat formant en acumular-se els materials que transporta. Un cop voltat el meandre, retrobem el canal, que seguirem pràcticament fins a Artesa de Segre.

Un bonic i sinuós recorregut ple de sensacions plaents i de còmode pedalada fa que els quilòmetres caiguin ràpidament. Durant el trajecte, per on el Segre es mou serpentejant, diferents pobles de la vall desfilen al nostre pas: sortint del meandre, a la riba dreta, dalt d’un cim hi ha les restes del Castellot de Sant Joan o castell de Torreblanca, i per sota la fortificació veiem les ruïnes de l’església romànica de Sant Joan Baptista de Torreblanca, poble del qual prenen el nom. Als peus del poble del Tossal trobem la interessant església parroquial de Sant Bartomeu, amb restes de la seva estructura preromànica, especialment al sector de l’absis.

Arribant a Collfred el paisatge s’obre exponencialment. Davant nostre, darrera el poble d’Anya, s’aixequen majestuoses les serres del Montsec i Sant Mamet. El viatger coneixedor de la zona també sabrà identificar el singular turó de forma cònica on hi ha les restes del despoblat de Montmagastre. Passat el petit nucli de Vilves, clarament identificable per la torre de l’antic castell, deixem el canal quan aquest s’esmuny en un nou túnel. Davallem cap a la vall i per un camí que marxa entre camps arribem a Artesa de Segre.

Als afores d’Artesa de Segre, cap a migdia, retrobem de nou el canal, però aviat el tornem a deixar quan aquest ha de travessar la serra de Montclar. El canal és engolit per les entranyes de la muntanya al lloc conegut com la Mina de Montclar, un túnel de gairebé cinc quilòmetres de llargada construït al segle XIX a Montclar d'Urgell per permetre que les aigües passin des d'Artesa de Segre cap a Agramunt salvant la Serra de Montclar. Va ser el túnel més llarg d'Europa durant gairebé un segle, i una obra visitada per enginyers de tot el món.

Durant la pujada cap a Montclar passem al costat de Marcovau, un poble que sembla abandonat dalt d’un turó que sobresurt de la plana, on destaca l’ermita de Sant Salvador i un gran casalot, força malmès, conegut com el castell o Castellot de Marcovau. Continuem la planera ascensió fins al punt culminant de la serra, Montclar d’Urgell, presidit pel seu castell, que és una fortificació de la Reconquesta documentat des del segle XII. L’escollida ubicació del poble, a considerable alçada respecte a la plana, fa que les vistes des de l’indret siguin magnífiques.

Deixem la comarca de la Noguera i els relleus del Montsec al darrere i davallem cap a la plana d’Urgell. Aviat retrobem de nou el canal a la boca sud del Túnel de la Mina. El trajecte de l’aigua canalitzada, serpejant mandrosa pel paisatge i fregant l’horitzontalitat, ens porta al final de la travessa passant per Mafet.

Una segona opció passada la boca sud del túnel, més curta, és anar a buscar la marrada que fa el canal per passar per Agramunt, al sud del nucli de Preixens.