Alta Ribagorça ARI 008_Pont de Suert

Serra de Sis. Tossal Gros. Serrat de Sant Salvador. Talló d’Aulet

Pont de Suert — Buira — Sant Orenç — Pallerol — Coll d’Espina — Coll de Boix — Collada de Tomàs — Cirés — Pont de Suert
Mapes Comarcals de Catalunya. Pallars Sobirà. 1:50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya (ICC).

Desnivell:1915 m
Dificultat:difícil

La Serra de Sis

La serra de Sis (o de Cis) és una serra de perfils arrodonits i ondulats, excepte els contraforts del cim que corona el massís, el pic d?Amariedo, on predominen les cingleres verticals; està situada a una altitud sobre el nivell del mar de 1.151 metres i marca la divisió entre la conca del riu Isàvena i la Noguera Ribagorçana. El trajecte sobrevolant la seva carena esdevé un mirador de primer ordre des d?on gaudir del Pirineu central i converteix el viatge en ...

La serra de Sis (o de Cis) és una serra de perfils arrodonits i ondulats, excepte els contraforts del cim que corona el massís, el pic d’Amariedo, on predominen les cingleres verticals; està situada a una altitud sobre el nivell del mar de 1.151 metres i marca la divisió entre la conca del riu Isàvena i la Noguera Ribagorçana. El trajecte sobrevolant la seva carena esdevé un mirador de primer ordre des d’on gaudir del Pirineu central i converteix el viatge en una experiència sensorial i paisatgística de primer ordre.

A l’altra banda de la Noguera Ribagorçana comença el camí rural asfaltat que puja a Buira, nucli pertanyent a la Franja d'Aragó. Mentre guanyem alçada el sol ixent emergeix darrera la uniforme gran massa muntanyosa que envolta les capçaleres dels rius i afluents de la Noguera Ribagorçana, dibuixant multitud de valls i cimals del Pirineu Central amagats entre les ombres de la matinada.

A partir de Buira continuem per la pista que puja a l’ermita de la Mare de Déu de la Mola, edifici que deixem a la dreta durant l’ascensió al Tossal Gros, amb trams costeruts i durs a partir d’aquest punt. Un cop a la carena d’un dels contraforts a l’est de la Serra de Sis que mor abruptament a l’embassament d’Escales fem un recés per gaudir del moment i, especialment, de les generoses panoràmiques que ens regala aquest fantàstic mirador.

Iniciem una llarga baixada cap al poble de Santorens entre bonics prats d’alta muntanya coberts d’un intens verd esquitxat de pinzellades de groc puntillista arreu. Durant el descens impressiona la retina la mola pètria de la muntanya del Serrat de Sant Salvador a la quals ens hi acostem poc a poc navegant entre antics bancals que s’estenen per tota la muntanya. Encadenem per asfalt, una baixada fugaç seguida d’una còmode pujada, Santorens amb Pallerol.

Al petit nucli de Pallerol comença l’atac a la serra de Sis passant pels colls d’Espina i de Boix. Des del poble surt una bona pista que s’enfila per l’obaga del Talló d’Aulet. La deixem quan trobem una pista poc clara que baixa a Coll d’Espina, fàcilment identificable per l’aspecte desèrtic d’aquesta collada. Arribem a un petit coll on iniciem un tram per camí de cabres, totalment en desús, que ens complicarà la pujada, molt erosionat i pedregòs, que ens connectarà amb la pista, aquesta en bon estat, que puja de Betesa. En bona part d’aquest tram de poc més d’un quilòmetres i 150 metres de desnivell positiu s’ha d’empenyer la bicicleta. Per contra, les vistes sobre aquesta vall tancada de la franja on s’ubiquen el pobles catalano-parlants de Betesa, Santorens, Pallerol i Molinos és esplèndida i alleugereixen un poc aquest feixuc tram.

Un cop connectem amb la nova pista ens plantem còmodament entre frondosos boscos a Coll de Boix, de parada obligada per gaudir de les verticals parets que es despengen del pic d’Amariedo, el cim més alt de la Serra de Sis, i de la desèrtica i agresta capçalera de la Valira de Cornudella.

Seguim pujant. La nova perspectiva que tenim ara del cim d’Amariedo transmuta cap a relleus suaus i arrodonits coberts de verds prats d’alta muntanya oferint la seva cara més amable en comparació al vessant oriental. Una caravana abandonada, probablement era aprofitada per acollir algun pastor, marca l’inici de la magnífica experiència sensorial que gaudirem pedalant per la carena de la serra de Sis.

Efectivament, recórrer, sobrevolar, la carena damunt la bicicleta, més aviat en baixada, gaudint lentament de les immenses panoràmiques de 360º, genera una explosió de plaer tant gran que atordeix cor, ment i ànima. Un viatger expert en el paisatge del Pirineu Central i Prepirineu d’Aragó i Catalunya gaudirà plenament identificant l’enorme reguitzell de cimes que s’albiren.

Amb els sentits exhausts de paisatge mentre perdem alçada per la carena seguint la històrica “Cañada Real” de la serra de Sis, via pecuària per la qual discorren actualment molts pastors transhumants que es desplacen a la recerca de pastures, arribem a una ample collada on es troben estabulacions per al bestiar i lloc on hi havia la capella Belarta, totalment en runes i pràcticament indetectable.

Remuntem un tram fins prop del cim de la Cucurulla deixant enrere una experiència paisatgística sobre la bicicleta de primer ordre i connectem amb la pista que baixa a Bonansa. A mitja baixada la deixem per una de més pedregosa i amb fort pendent que ens permet arribar a Cirés, Sirès en català de la Ribagorça, on continuem, es por tornar també per carretera, per un camí amb senyals de PR que ens baixa, després d’una curta pujada, a Pont de Suert.

Juny de 2023

Sant Josep de Buira. Ermita de la Mare de Déu de la Mola. Església de Sant Orenç. Sant Roman de Pallerol. Sant Cristòfol de Sirès